Vähän purjehdusta ja muita elämän herkkuja

Vähän purjehdusta ja muita elämän herkkuja

tiistai 4. elokuuta 2015

Mansikkapiiras eli Strawberry pie



Onhan taas kulunut aikaa edellisestä postauksesta.. Kirjoitellut toki olen, mutta julkaisuun asti en ole saanut tekstejä valmiiksi. Aina puuttuu jotain viimeistelyä: juttua tai kuvaa. Mutta nyt on taas marjakausi parhaimmillaan niin aloitetaan tästä.

Tarkoitukseni jo viime kesänä postailla tämä juttu, mutta se vain jäi, joten nyt kerron teille yhdestä kesän suosikkileivonnaisestani: mansikkapiiraasta eli strawberry pie:sta. Olen Amerikan matkoillani saanut maistaa ihanaa mansikkapiirasta ja epätoivosti olen yrittänyt löytää vastaavaa täältä kotimaasta tai paremminkin olen yrittänyt leipoa itse jotain vastaavaa. Tämä piiras on spesiaali myös siksi, että leivon sen yleensä vain kerran kesässä (joskus ehkä kaksi), joten tätä tulee nimitettyä myös "kerrankesässäpiiraaksi". En juurikaan leivo mansikkakakkuja -siis niitä perinteisiä- joten tämä korvaa sen meidän taloudessa. Parhaaseen lopputulokseen olen lopulta päätynyt alla olevalla ohjeella.


Mansikkapiiras eli Strawberry pie

Piirakkapohja:
(olen käyttänyt pohjana Hellapoliisin Päärynä-Daimpiirakan pohjaa -on muuten aivan ihana piirakka sekin!)

150g voita
1 dl ruokosokeria
1 kananmuna
2 dl venhäjauhoja
1 dl pikakaurahiutaleita
1 tl leivinjauhetta
1/2 dl kookoshiutaleita

Valmista pohja vatkaamalla voi ja sokeri kuohkeaksi. Vatkaa joukkoon kananmuna. Lisää keskenään sekoitetut kuivat aineet. Levitä taikina piirakkavuokaan (halkaisija n.24cm. Taikinasta tulee aika löysä, joten olen itse levittänyt taikinan vain kaapimella vuoan pohjalle ja reunoille. Paistaessa taikina hieman valuu, joten sinänsä reunoille ei kovin paljon taikinaa jää. Olen toisinaan lisännyt jauhojen määrää jos haluaa, että taikina olisi hieman jämäkämpää. Paista pohjaa 200 asteessa noin 15 min tai kunnes pohja on kypsä, mutta varo paistamasta liian kuivaksi ja kovaksi.

Täyte:
1 dl Sallisen Vaniljakreemijauhetta
3 dl kylmää vettä
mansikoita
kermaa
vaniljasokeria

Valmista vaniljakreemi sekoittamalla jauheen joukkoon kylmä vesi vatkaimella. Vatkaa n. 5min ja anna seoksen levätä toiset 5 min. Levitä kreemi piirakkapohjan päälle.
Puolita mansikat ja lado leikkauspinta alaspäin kreemin päälle.
Vatkaa kerma ja mausta se vaniljasokerilla. Pursota kermaa piiraan reunoille. Säilytä kylmässä tarjoiluun saakka!


2 kommenttia:

  1. En ole tuota kreemiä aiemmin käyttänyt, eikä mulla ole mitään hajua siitä millaiseksi kreemin ja kerman suhde kannattaa tehdä? Muistatko oliko tuossa piiraassa koko purkki kermaa kreemin lisäksi?

    VastaaPoista
  2. Kermaa tähän tulee siis ihan maun mukaan koristeeksi ja sen voi jättää halutessaan poiskin. Itse olen vatkannut tuohon varmaan noin 1,5-2dl. Itse tykkään kreemistä ja siitä, että sitä on riittävästi. Tuo ohjeen määrä on mielestäni aika hyvä, mutta halutessaan tuota Sallisen kreemiä on helppo tehdä lisääkin jos tuntuu, että tuo määrä ei riitä. Ja tietysti kreemin voi aina keitellä myös itse, mutta täällä on turvauduttu nopeisiin versioihin :-D

    VastaaPoista